Saturday, August 21, 2010

Berangan dulu sebelum dapat

Posted by take5shopOn9 at 8:09 AM
selamat pagi malaysia. bangunnnn.. tak payah la sambung tido selepas sahur. subuh weii. dah buleh solat dhua. apalah guna berpuasa tapi tiang agama goyah. tak balance la jawab eh. pagi sabtu ni mesti macam-macam perancangan nak dilaksanakan. lobih-lobih lagi dah masuk sabtu yang ke2 ramadhan. sapo yang ghajin poie la mengukur Jalan TAR. ponoh mengombek orang. tak ghomar aku padat ngan orang. macam-macam bau ado lokek kang. kalau teringin na nak soping bongka sekarang, siap doreh ko kelumpo. dah tongah ari kok paneh kang menyongge macam korang busuk.

aku donga kek mano-mano stetsen radio sekarang dah heboh lagu dari lelaki ni. agah eh konal tak. hensem kan.

banyak lagu yang dio nyanyi sodap donga sambil angguk-angguk kepalo. kiro eh ikut peredaran maso skarang la. konsep lagu memang enjoy tapi ada mesej yang disampaikan. tak ghoti nak bagi ulasan pasal muzik ni. bukan bidang. ghoma donga nak potik gitar ko apo ko kayu tangan ni. marin ado blaja ngan kawan potik gitar. semangat bukan handal. tengok orang main macam gigit kuku. dapek kek diri sendiri bau ghaso sendiri. kesudahan eh dah lupo sume yang diajar. teraso nak boli sebuah gitar buek potik-potik sendiri. tau dek omak kang ado yang dihumban kek parit. bahayo kojo ni.

sebonar eh lagu Maher ni dah lamo aku donga. sojak tahun lopeh. dapek dari sorang kawan dio buek video klip kawen orang. skali donga hanjut kepolo, kaki bergoyang. buleh layan. tanyo dari mano dio dapek? kato eh dari adik ipar yang blaja kek mosir. sanun dah femes malaysia ni yo lambek sampai. samolah ngan lagu Nobody. sapo yang gilo jopun korea tau lah betapo lamo dah lagu tue. sini yo heboh macam ayam bertolo.

bilo dah sodap donga aku sodut sumo lagu. hari-hari kek opis lagu dio aku putar. tak sangko, orang yang minat lagu omputih pun layan. langsung lagu nimeracun orang lain. kesudahan aku muak sobab dah ramai yang minat. aku kalau dah ramai sangat suka atau ngikut mulo lah tak ghoma nak layan atau buek. macam takdo feel la.

kawen kakchik bulan 6 aritu. lagu-lagu dari padang pasir la aku putar. PA system xdo yang jago. kitorang adik beradik yang ngojo an bondo alah tue. maso tue orang luar bolum perasan lagu tu. kiro eh tercapai gak impian aku nak lagu tu memokak kek rumah.

aku kawen sok raso nak panggil Maher datang, suruh dio nyanyi live. bahagio lak ai. kesudahan eh Maher yang leko dipandang orang. aku ngan laki syok sendiri tersongeh-songeh. takdo sapo nak amik gamba kami. dah semua tertumpu kek maher. adoi.. takpo janji tetamu gembiro & ingat majlis resepsi. cewaaahhh!

majlis nak buek kek dewan kawasan somban. bukan lupo diri tak maun kenduri kek kampung. dah aku survey, payah amek kalau kenduri di kampung. orang penanggah dah makin tuo, uzur. takkan nak dikorah itu, ini. kesian aku tengok. aku dengan famili dah lamo tinggal kek somban ngn pedeksen. kiro eh kawan-kawan ramai area sanun. kampung aku konal muko, namo fail.. balik kekadang, duduk diam dalam rumah. nak buat mesyuarat tingkap tak koso la. pahalo nie la kurang, nak lak tambah doso. konal-konal camtue la. kalau jumpo sonyum salam.

bilo kek dewan, aku nak tetamu yang datang buleh pakai glamer. datang makan konyang, borak-borak ngan sedaro-maro. adik-beradik ramai yang dah kawin beranak-pinak. nak bersusah-payah buek kojo kesian lak ngan anak memasing. macam-macam ragam. kok bulih dubuek runding takpo. nie lawan tokei. habis majlis badan tak lotih. malam bulih berehat-rehat borak-borak, karok ko..tontulah katering 100%. dalam menu tue mesti ado acar buah. uamg sodap eh. lauk mesti sodap sobab eh biar orang balik sumo konyang. tak ngumpek majlis aku.

lopeh tu, nak ado caklempong. nak team caklempong maso kawin kakndak aku marin. tu akak ipar aku yang sponsor. kono 'book' awal. baru lah relax sambil makin donga caklempong. aku pun tak ghoma haruk-haruk ni. payah nak berburak. tak sudah dek beburak kan. iyolah maso nilah nak jumpo orang. maso pengantin masuk, nak dikir rebano. kompang dah biaso. dikir ini ado tarian piring skali. orang ghombau tau lah, sobab eh tompek dio yang ado. klasik la.

anak-anak buah aku mesti iring mak uda dan suami ye. jangan merayau-rayau ghobut bunga manga. sekarang ni dah 7 orang anak buah. kawin aku sok ontah 1 team bola sepak. ramai eh..

tema? ermm..apo eh. skarang dari kad, khemah, skriting, scalep, pelamin, famili, pengantin sumo warna samo. tak ghoma la pulak. kalau bergambar ngan pengantin, tenggolam gamba pengantin. keluarga aku ni ramai. dah ponoh pelamin pengantin baru dongan pengantin lamo pun tak pasti yang mano. aiyakk.


*************************************

itu cerito secara kasar. kalau detai macam-macam nak. tapi kang banyak bona cito ado yang cilok. baik diam. tengok yolah. apo lah kono pagi-pagi cerito pasal kawen. kalau tahu kek omak maun kono golak. duit simpan adolah sekangkang koro. cito-cito handal. calon pun takdo, berangan nak lobih. woii..kojo kumpo duit ponoh-ponoh. dah ado bagi cincin sok jalan yo.

aku percaya jodoh pertemuan ajal maut semua ditentu Allah. biasalah kan bercinta dengan orang lain bernikah dengan lain... kito mesti merancang supaya tak gagal. selain eh Allah yang tahu.

p/s: donga lah lagu ni..


1 comments:

fndrocka on September 27, 2010 at 11:20 AM said...

genius jugak maher zain ni

About Me

My photo
Name It, You Get It Here!

Followers

PERSEMBAHAN BAHASA ISYARAT (MySL)

Loading...
 

...NanA r0cK... Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei