Saturday, August 21, 2010

Berangan dulu sebelum dapat

Posted by take5shopOn9 at 8:09 AM 1 comments
selamat pagi malaysia. bangunnnn.. tak payah la sambung tido selepas sahur. subuh weii. dah buleh solat dhua. apalah guna berpuasa tapi tiang agama goyah. tak balance la jawab eh. pagi sabtu ni mesti macam-macam perancangan nak dilaksanakan. lobih-lobih lagi dah masuk sabtu yang ke2 ramadhan. sapo yang ghajin poie la mengukur Jalan TAR. ponoh mengombek orang. tak ghomar aku padat ngan orang. macam-macam bau ado lokek kang. kalau teringin na nak soping bongka sekarang, siap doreh ko kelumpo. dah tongah ari kok paneh kang menyongge macam korang busuk.

aku donga kek mano-mano stetsen radio sekarang dah heboh lagu dari lelaki ni. agah eh konal tak. hensem kan.

banyak lagu yang dio nyanyi sodap donga sambil angguk-angguk kepalo. kiro eh ikut peredaran maso skarang la. konsep lagu memang enjoy tapi ada mesej yang disampaikan. tak ghoti nak bagi ulasan pasal muzik ni. bukan bidang. ghoma donga nak potik gitar ko apo ko kayu tangan ni. marin ado blaja ngan kawan potik gitar. semangat bukan handal. tengok orang main macam gigit kuku. dapek kek diri sendiri bau ghaso sendiri. kesudahan eh dah lupo sume yang diajar. teraso nak boli sebuah gitar buek potik-potik sendiri. tau dek omak kang ado yang dihumban kek parit. bahayo kojo ni.

sebonar eh lagu Maher ni dah lamo aku donga. sojak tahun lopeh. dapek dari sorang kawan dio buek video klip kawen orang. skali donga hanjut kepolo, kaki bergoyang. buleh layan. tanyo dari mano dio dapek? kato eh dari adik ipar yang blaja kek mosir. sanun dah femes malaysia ni yo lambek sampai. samolah ngan lagu Nobody. sapo yang gilo jopun korea tau lah betapo lamo dah lagu tue. sini yo heboh macam ayam bertolo.

bilo dah sodap donga aku sodut sumo lagu. hari-hari kek opis lagu dio aku putar. tak sangko, orang yang minat lagu omputih pun layan. langsung lagu nimeracun orang lain. kesudahan aku muak sobab dah ramai yang minat. aku kalau dah ramai sangat suka atau ngikut mulo lah tak ghoma nak layan atau buek. macam takdo feel la.

kawen kakchik bulan 6 aritu. lagu-lagu dari padang pasir la aku putar. PA system xdo yang jago. kitorang adik beradik yang ngojo an bondo alah tue. maso tue orang luar bolum perasan lagu tu. kiro eh tercapai gak impian aku nak lagu tu memokak kek rumah.

aku kawen sok raso nak panggil Maher datang, suruh dio nyanyi live. bahagio lak ai. kesudahan eh Maher yang leko dipandang orang. aku ngan laki syok sendiri tersongeh-songeh. takdo sapo nak amik gamba kami. dah semua tertumpu kek maher. adoi.. takpo janji tetamu gembiro & ingat majlis resepsi. cewaaahhh!

majlis nak buek kek dewan kawasan somban. bukan lupo diri tak maun kenduri kek kampung. dah aku survey, payah amek kalau kenduri di kampung. orang penanggah dah makin tuo, uzur. takkan nak dikorah itu, ini. kesian aku tengok. aku dengan famili dah lamo tinggal kek somban ngn pedeksen. kiro eh kawan-kawan ramai area sanun. kampung aku konal muko, namo fail.. balik kekadang, duduk diam dalam rumah. nak buat mesyuarat tingkap tak koso la. pahalo nie la kurang, nak lak tambah doso. konal-konal camtue la. kalau jumpo sonyum salam.

bilo kek dewan, aku nak tetamu yang datang buleh pakai glamer. datang makan konyang, borak-borak ngan sedaro-maro. adik-beradik ramai yang dah kawin beranak-pinak. nak bersusah-payah buek kojo kesian lak ngan anak memasing. macam-macam ragam. kok bulih dubuek runding takpo. nie lawan tokei. habis majlis badan tak lotih. malam bulih berehat-rehat borak-borak, karok ko..tontulah katering 100%. dalam menu tue mesti ado acar buah. uamg sodap eh. lauk mesti sodap sobab eh biar orang balik sumo konyang. tak ngumpek majlis aku.

lopeh tu, nak ado caklempong. nak team caklempong maso kawin kakndak aku marin. tu akak ipar aku yang sponsor. kono 'book' awal. baru lah relax sambil makin donga caklempong. aku pun tak ghoma haruk-haruk ni. payah nak berburak. tak sudah dek beburak kan. iyolah maso nilah nak jumpo orang. maso pengantin masuk, nak dikir rebano. kompang dah biaso. dikir ini ado tarian piring skali. orang ghombau tau lah, sobab eh tompek dio yang ado. klasik la.

anak-anak buah aku mesti iring mak uda dan suami ye. jangan merayau-rayau ghobut bunga manga. sekarang ni dah 7 orang anak buah. kawin aku sok ontah 1 team bola sepak. ramai eh..

tema? ermm..apo eh. skarang dari kad, khemah, skriting, scalep, pelamin, famili, pengantin sumo warna samo. tak ghoma la pulak. kalau bergambar ngan pengantin, tenggolam gamba pengantin. keluarga aku ni ramai. dah ponoh pelamin pengantin baru dongan pengantin lamo pun tak pasti yang mano. aiyakk.


*************************************

itu cerito secara kasar. kalau detai macam-macam nak. tapi kang banyak bona cito ado yang cilok. baik diam. tengok yolah. apo lah kono pagi-pagi cerito pasal kawen. kalau tahu kek omak maun kono golak. duit simpan adolah sekangkang koro. cito-cito handal. calon pun takdo, berangan nak lobih. woii..kojo kumpo duit ponoh-ponoh. dah ado bagi cincin sok jalan yo.

aku percaya jodoh pertemuan ajal maut semua ditentu Allah. biasalah kan bercinta dengan orang lain bernikah dengan lain... kito mesti merancang supaya tak gagal. selain eh Allah yang tahu.

p/s: donga lah lagu ni..


Friday, August 20, 2010

Keseorangan

Posted by take5shopOn9 at 10:25 PM 0 comments
kesian aku, hari ni berbuka sorang je di rumah rumah. housemate yang berdua dah berjuang di medan KFC *kerja partime*. rajin kan dorang. aku bukan tak rajin cuma every wekend ada je komitmen lain mesti aku laksanakan. payah la jadi orang penting ni. paling tak pun aku balik umah seremban, melepak ngan family jadi driver untuk ayah ke sana sini. akulah runner. cewaahh. confirm la mak tak bagi aku buat partime sampai tengah malam. bahaya katanya. tapi kelumpo ni kan tak kira siang malam selalu je sesak.

dah 4 bulan aku duk kelompo ni belum lagi berkesempatan nak round-round tengok lampu di kelumpo. macamlah kat rumah takda lampukan. tapi feel lain la. habih la kalau omak den tahu. memang kono bambu lah balik nanti. agak eh aku ni dah puas kot dengan suasana merambu ni. kalau dulu, hurmm tak payah bukak memori lama lah. biar jadi kenangan simpan dalam balang kaca. harap kawan-kawan aku enjoy kojo kek Kfc tue ha..donga eh malam ni kono kojo sampai closing. tak ghoti lak nak torangkan. takdo pengalaman kojo fastfood.

ponek la badan ni dari balik kojo tadi mengadap lappy yo. tue lah omak slalu bising. 'tak jadi kojo ado bondo ni, kang omak humban kang', dialog omak bilo dah hangin bilo dipanggil banyak na 'kojap' aku jawap. osah lak bosan malam ni. TB menyalo kek dopan, radio terpasang yo. ontah apo la siaran den blasah janji ado lagu. bilo yo lagu ghayo nak kuar. jangan kato aku macam budak-budak. orang tuo pun samo yo, dah naluri nak ghayo sumo ado.

dah tingga sorang tadi, takdo la plan nak masak beriyo-iyo. membazir yo. bulan tongah malap ni kono lah berjimat. berbuko tadi takat yang ado. *ups omak tepon*-------------------
ok done. sojak akhir-akhir ni selero makan makin handal lak. malu lak nak explain. asal buko tambuh nasi sampai 2,3 kali. kalau bawak buffet ramadhan kek hotel garenti tak rugi la. sume aku sosah. agaknya selro nie bertambah sojak amalkan makan vitamin dari klenik kerajaan. bitamin kaler oren saiz eh kocik yo. aku dapek ghaso la pipi dah naik sikit. jangan kombang dah la. dah lamo tak timbang badan. esok-esok kaalau jumpo timbang nak cubo kiro borek bapo gah eh. apo lak kono eh orang poso badan aku yang naik.

kesudahan eh aku buko nasi sejomput, nasi sahur. lauk pun sahur. ghupo eh tak cukup konyang. astagfirullah... ontah apo yang menumpang dalam badan ni. makan tak cukup yo. aku nampak kat atas rak pinggan mangkuk ado 2 koping ghuti gardenia. ahaaaa''' dapek akal. goreng tolo mata kobau buek banjo. sodap eh. esok sahur tak tahu la den nak makan apo. dah poning nak mikir lauk buko ni. hari-hari samo yo rutin eh. bebudak ni pun samo, manjang nak keputusan aku. bagilah akal yang mantap. buleh nolong masak. agak eh camnilah omak-omak kek umah kan. patutlah omak slalu tanyo aku nak lauk apa. tiap kali aku balik baru nak colik mato dah tanyo nak lauk apo? sonang ayah nak poie pasar boli lauk.

barulah teraso kesayuan berbuko sensorang tadi. kesian kan orang yang takdo famili, adik beradik, kengkawan. sorang yo ngadap pinggan. syukur alhamdulillah keluarga aku sumo eh ado & sihat. biarlah dorang sihat slalu.

tak lamo slosai makan. odah sampai umah. balik ghupo eh. dah tido pun odah, siap pakai baju baru boli. osah macam budak kocik bilo dapek baju baru. langsung tak nak tangga bawak sampai tido.

esok sahur kurma yo lah..

Tuesday, August 17, 2010

Terawih

Posted by take5shopOn9 at 11:04 PM 0 comments
alhamdulillah malam ni ke 8 terawih bagi umat Islam di dunia. moga segala amalan & ibadah kita diterima sempurna oleh Allah. malam ini berkesempatan berjemaah di surau berhampiran rumah. inilah masa nak mengimarahkan surau & masjid. kalau hari biasa (selain Ramadhan) mungkin sukar nak berjemaah. masing-masing ada hal sendiri. sambil-sambil tu dapat la berkenalan dengan penghuni Sri Penara. inilah nikmat Ramadhan. Allah membuka pintu rezeki serta keampunan seluas-luasnya. amin..

sangat teringin & berhajat andai berpeluang mengerjakan ibadah Ramadhan di Tanah Haram. rindunya disana. moga Allah memberi kesihatan & kemampuan yang cukup bagiku untuk kesana semula. amin.. pernah juga bercita-cita mahu berterawih di perlbagai masjid. mahu merasai jemaah dan suasana terawih di kawasan lain. pasti ada kelainan. misalnya di surau ni, sesudah terawih witir 8 rakaat diselitkan tazkirah. tajuk hari ini berkaitan riba'. kembali refresh apa yang aku belajar dahulu.

makin semangat jadinya, dari suara & gaya penyampaian penceramah usianya masih muda.. bagus didikan orang tuanya mendidik anak menjadi insan mulia, insyaAllah.

p/s: istiqamah dalam semua hal


Wednesday, August 11, 2010

Ahlan Ya Ramadhan

Posted by take5shopOn9 at 8:58 PM 0 comments
Pesta ibadah mengumpul segala amalan & pahala sedang berlangsung sekarang. pelbagai program TV yang menarik sempena menjelang Ramadhan hinggalah 30 Syawal nanti. malam tadi dah pun bermula drama terbaru Syurgamu Ramadhan (kalau tak silap). menarik juga jalan cerita. tapi tak bermakna kita leka dengan hiburan semata-mata. apalah kiranya usai terawih berehat sekejap menonton sebelum melelapkan mata di awal malam. i'Allah pagi-pagi nak bangun tahajud & bersahur. Siri Jejak Rasul musim terbaru ini sangat aku teruja nak mengikutinya. Cerita berkaitan Serikandi. Wanita-wanita yang dikasihi Nabi Junjungan kita Muhammad saw.

telah selesai 1 ibadah hari ini. bagaimana pula hari yang berikutnya? moga segala perjalanan harian kita diredhai Allah. bersama kita berdoa umur kita dilanjutkan agar cukup sepurnama Ramadhan dilaksanakan. sesungguhnya mati itu benar.

kawasan rumah aku ni dah mula orang bermain mercun roket. kalau aku tahu siapa yang main, nak juga terlibat sama. maklum la tradisi ini tidak akan aku tinggalkan. inilah kenangan atau pengukuh silaturrahim bukan sahaja di antara keluarga, malah 1 kampung. betapa meriahnya suasana di kampung menjelang Ramadhan. tak kira kecil, besar, tua, muda berduyun-duyun mengimarahkam masjid berterawih. kadang-kadang belum cukup rakaat terawih pisang setandan dah habis. indahnya suasana.

harapan pada diri, sentiasa muhasabah diri sepanjang bulan yang penuh barakah.

About Me

My photo
Name It, You Get It Here!

Followers

PERSEMBAHAN BAHASA ISYARAT (MySL)

Loading...
 

...NanA r0cK... Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei