Thursday, March 31, 2011

Aku Tidak Akan Lupa

Posted by take5shopOn9 at 9:49 PM 0 comments


Al-Fatihah untuk kedua ibuku Hjh Faziah bt Hj Awang & Hjh Rohani Hj Awang
serta kedua-dua bapaku Hj Zainal Abidin b Abd Rahman & Hj Hassan b Hj Arshad.

Ya Allah..
ampunkan segala dosa ibu bapaku Ya Allah.
sesungguhnya Engkaulah yang Maha Pengampun dan Maha Esa
Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, dan Nabi Muhammad
itu persuruh Allah.

Tanpa mereka siapakah yang akan mendoakan kejayaan & kebahagiaan aku.
Aku masih perlukan mereka disaatku duka dan gembira.


Tuesday, March 8, 2011

Tamparan Wanita

Posted by take5shopOn9 at 9:27 PM 0 comments
Aku bukannya selemah yang kau sangka
Aku tak rela diseksa, haa!
Beranikah lagi bersemuka
Rasakan kuasa, tamparan wanita

Haaah ambil kau tamparan wanita. Agaknya kalau kena penampar ni macam penampar Jepun ke? Ibaratnya tangan yang menghayun buaian mampu mengoncang dunia. Syurga dibawah telapak kaki ibu. Hebatnya wanita dari tangan sampai ke tapak kaki semua ada kelebihan. Maka wujudlah hari yang diraikan untuk menghargai insan bernama W.A.N.I.T.A. Heboh betul pasal sambutan hari Wanita ini, rupanya ada yang prihatin dengan hari seumpama ini. Sejak akhir-akhir ini pelbagai hari ada sambutannya. Kenapa baru sekarang aku perasan? Adakah selama ni duduk bawah tempurung yang tak tahu apa-apa tentang dunia. Maklum sahaja sekarang HI-TECH dan globalisasi, mudah sahaja mendapat liputan mengalahkan ahli mesyuarat tingkap.

Owhh hari ini genap 100 tahun sambutan hari wanita. Dah beratus tahun ye. Tak la aku heran kerana sedikit pun tidak menjejaskan kehidupan aku. Bahagia disamping keluarga, kawan-kawan, jiran-jiran sihat tubuh badan itu yang aku hargai. Siapa agaknya pengasas anniversary of International Women's Day. Jika anda rajin gunakan aplikasi Google untuk mencari. Saya kurang masa setakat ini (vitamain M terlebih la).

Jika diamati kita sebagai wanita sangat banyak kebaikan dan kelebihan telah dijadikan Allah dimuka bumi ini. Rasulullah SAW, bersabda “Dunia adalah kesenangan sementara. Dan sebaik-baik kesenangan dunia adalah wanita (istri) shalihah.” (HR.Muslim). Mudahnya hendak senang didunia, namun berapakah bilangannya kini. Adakah boleh dihitung dengan jari atau sebanyak butiran pasir di pantai. Dalam keghairahan sambutan ke 100 tahun ini, hati aku terusik dengan wanita-wanita ini.

Inilah yang kita banggakan dengan adanya Khadijah yang merupakan wanita pertama yang memeluk Islam? Lantas bagaimana dengan Sumayah, syahidah pertama dalam Islam? Lantas bagaimana pula dengan ‘Asma yang begitu belia, namun beliau berani mengantarkan makanan ke Gua Tsur tempat Rasul dan ayahnya berisitirahat dalam perjalanan menuju Yatsrib? Tidakkah para wanita patut bangga ketika mengingat Ummu Imarah yang berdiri bertahan dengan setia dalam Perang Uhud ketika sahabat yang lain sedang merasakan ketakutan? Bagaimana dengan A’isyah yang menghafalkan dan meriwayatkan banyak sekali hadits dari Rasulullah saw? Dan pada saat peristiwa Perjanjian Hudaibiyyah terjadi, adalah nasihat dari seorang wanita yang bisa mendamaikan kaum muslimin. Apakah perasaan Siti Fatimah Azzahra menyaksikan sendiri betapa halangan dan rintangan yang telah dihadapi ayahandanya dalam memperjuangkan Islam yang dihina, dimaki hamun, malah diletakkan najis binatang ketika Nabi s.a.w. sedang sujud, menyembah Allah s.w.t., dengan tangisan kesedihan Siti Fatimah membersihkan tubuh Nabi s.a.w. dari kotoran yang taburkan oleh kaum Qurraish. Adakah para muslimah pada masa ini bangga terhadap mereka?

Thursday, March 3, 2011

Tunggu Menunggu & Penunggu

Posted by take5shopOn9 at 11:55 PM 2 comments


ewah-ewah goyang kaki hangguk kepala asyik melayan lagu ni kan? yang paling heboh dan menyampah bila soalan-soalan berunsun nasi + minyak. adoi cik kiah dan pak majid senang-senang sangat nak kenen-kenenkan dengan sesape lah entahnya. kalau ye pun terhingin nak makan nasi minyak, jom gua belanja di restoran ALWAZEER siap free wi-fi boleh berpesbuk dan tweet sambil bibir terjuih beb.

duit aku ni barulah sekangkang kera, celah mana la nak ambil buat kenduri-kendara-kendari. buat ala-ala kadar ada pulak penghujah di belakang scene kritik sana-sini. dah dibuat majlis komen lagi tentang majlis, ibarat rumah dah tegak pahat bergerak-gerak lagi. manusiakan manalah pernah cukup, ada sahaja pendapat pemberi idea.

terima kasih kepada pihak yang bertanggungjawab melepaskan soalan-soalan kepada aku hingga tidak terkata jawapannya. soalan tiga patah perkataan campur dengan tanda soalan dan intonasi yang pelbagai di luahkan pun, susah bagai tercabut urat angin kus-kus rasanya. jawapan paling ikhlas dan simple aku jawab, senyum sahaja.

rakyat jelata kurangkan la soalan sebegini, bila lagi? bila nak kawen? bila nak makan nasi minyak? bila? tunggu bila? menunggu siapa?. tak mencabar minda langsung. cuba la tone begini, nak kenalkan dengan lelaki yang berkereta CALDINA, MURANO. ye aku demand. noktah.


Wednesday, March 2, 2011

aku rakyat sejati

Posted by take5shopOn9 at 7:46 PM 0 comments


selamat petang duniaku. hidup perlu diteruskan mara dan maju ke hadapan. bukannya melayan perasaan yang moron tanpa tahu kemanisan kepahitan kemasinan dan segala rasa boleh dirasai deria aku ini. semangat dan terus gigih untuk mendapat pingat bintang emas tersemat di dada (owh begitu teruja dan perasan yang over).

letih dengan pejabat yang suram beku dan sesekali radio biru berbunyi itu ini. arghh..bosan hanya goyang-goyang kerusi separa empuk pelapis punggung asalkan tidak kematu. kami rindu kak Yun rox.

petang menjelang mungkin aura gigih peperangan medan kerjaya luntur hinggakan si kakak tidak tahu apa itu sebutan di gambar atas. baiklah kita kembali belajar di prasekolah. itu harimau, bukan singa. bagaimana seorang yang telah separuh abad dan hanya menghitung hari kebahgiaan tidak tahu sebutan gambar diatas. sangat memalukan aku sebagai rakyat yang berjiwa rakyat sejati.

terlalu ghairah mendapatkan idea mereka sekeping sijil, "letak gambar singa, yang ini tidak perlu". otak aku berpusing untuk mentafsir. singa? Lion KING? lagak sempoi aku menyampuk..jata negara.. yang lain menyampuk bersama "ermm mana ada singa, harimau adalah.

lantak kamu la si polan-si polan. aku dengan aku yang gembira memantau aksi ronggeng mak temah dari belakang sudut.

About Me

My photo
Name It, You Get It Here!

Followers

PERSEMBAHAN BAHASA ISYARAT (MySL)

Loading...
 

...NanA r0cK... Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei