Thursday, October 28, 2010

W17

Posted by take5shopOn9 at 3:30 PM 0 comments
aku baru sahaja lepas menghadiri temuduga jawatan tetap untuk w17 tadi. tak sangka rezeki di panggil pagi ini. walaupun belum mendapat keputusan muktamad, dipanggil untuk temudug apun dikira sebagai rezeki juga. tiap yang kita lakukan adalah telah dicatat Tuhan sejak dulu lagi. anda yang membaca entri ini pun adalah gerakan dari Tuhan. *bulan ini temanya adalah Bahasa Kebangsaan* jadi mendispilinkan diri berbahasa dengan baik. ini bukan kerana (bias) dari impak ditemuduga tadi ye. jadi disini saya mahu kongsikan pengalaman semasa sesi temuduga.

w17 ini adalah jawatan peringkat SPM. jadi segala sijil yang terbaik dari SPM, misalnya Diploma, Ijazah, Master, PhD, dan sebagainya. eloklah disimpan baik-baik. kerana, juri hanya melihat dan menilai calon berdasarkan kelayakan SPM sahaja. saya pun hampir ingin membawa bersama segala pendidikan yang tertinggi. (atas nasihat rakan serumah yang pernah menjalani sesi seperti ini menasihati saya).

sebelum sesi temuduga.

: calon dikehendaki datang awal sekurang-kurangnya 30 min sebelum masa yang dinyatakan dalam surat tawaran.
: susun sijil-sijil asal dan salinan seperti yang dikehendaki dalam surat tawaran.
: calon tidak perlu membawa 'resume', kerana segala maklumat peribadi telah pun dinyatakan semasa mengisi borang secara 'online' dulu.

semasa sesi temuduga.

: seramai 4 orang calon dimasukkan serentak ke dalam bilik. sebelum ini saya pernah mengalami sesi beramai-ramai begini. jadi untuk menghilangkan gemuruh dan mendapatkan idea yang banyak. duduklah dikerusi hujung sebelah kiri (jika calon menghadap juri). jika disoal mengikut turutan nombor, calon hujung kiri adalah yang terakhir. pelbagai idea boleh digoreng setelah mendengar hujah-hujah calon lain.
: perkenalkan diri calon; nama, latar belakang keluarga, pendidikan awal hingga akhir (SPM je la), pengalaman bekerja.
: juri akan menyoal calon berkaitan jawatan yang dipohon. jika calon faham bidang kerjaya ini, cerahlah menjawab dengan lancar.
: soalan dari juri; sepanjang bekerja amanah adalah suatu tanggungjawab yang perlu digalas oleh pekerja, pernahkan amanah anda dikhinati oleh majikan. (lebih kurang begini soalannya)
: isu semasa; juri meminta calon memilih satu topik untuk dikupas dan dibincang bersama calon-calon yang lain. ( tadi seorang calon mengupas tajuk berkaitan UPSR & PMR ingin dimansuhkan. masing-masing dengan hujah yang tersendiri).
: pengetahuan am; rukun negara (ada juga yang gagap hendak memberikan jawapan), nama sultan.
: pop kuiz; ibu negara Filipina, mata wang Singapura, Timbalan Menteri Pelajaran, apakah yang dimaksudkan Komanwel, berpakah negara yang menjajah Malaysia?.

p/s: kebetulan salah seorang dari juri ada yang mahir berbahasa isyarat dan menyuruh saya menjawab salah satu dari soalan yang diajukan menggunakan bahasa isyarat. nampak gayanya juri berminat dengan kemahiran yang saya miliki. namun tidak semestinya saya berjaya dalam sesi temuduga tadi.

Monday, October 25, 2010

Twients Girl; Sophie Kinsella

Posted by take5shopOn9 at 9:39 PM 0 comments

sekarang sangat asyik menghabiskan novel tebal ini. bagaimana aku boleh berminat untuk menghabiskannya? ini semua atas dorongan seorang student dari IPIK. mulanya, hanya berbual kosong tentang bagaimana hendak meningkat penguasaan Bahasa Inggeris dan minat untuk membaca terutama bahan Inggeris. baca semua orang boleh baca..tapi adakah boleh menterjemahkan sebijik macam dalam penulisan asal?

susahkan nak menghayati cerita yang bukan bahasa ibunda kita. masalah bagi aku apabila mencari bahan cerita Inggeris ialah kebanyakkan cerita ada fiction. terlampau sangat dengan alam fantasi. otak sihat aku ni selalu sangat menyangkal benda-benda yang mengarut & tak pernak wujud dalam alam nyata. jadi setiap pemilihan bahan, semuanya tak berkenan denga hati.

tibalah suatu hari di library IPIK. student ni suruh aku mencari buku yang depan kulit ada cop 'Bestselling Author'. tahu apa yang aku jumpa? tajuknya 'Ketika Cinta Bertasbih', sama juga kerana ada cop yang tertera di depan kulit. lantas dia menghulurkan aku buku ini, dalam masa 2 minggu aku mesti habis membaca. kiranya aku dan dia berlumba untuk habiskan membaca. owhh mengapa begitu ilmiah pertarungannya. dengan penuh keyakinan aku terima.

dalam masa 4 hari aku dah sampai cahpter 9. kira bagus la bagi aku baru dalam siri membaca. rasa tak mahu lepaskan peluang yang ada untuk membaca sahaja. aku bangga dengan diriku ini..

Wednesday, October 20, 2010

16-22

Posted by take5shopOn9 at 12:26 PM 1 comments

kami akan berpindah ke tingkat 13. hanya turun 3 tingkat sahaja. harapnya owner baru tidaklah mengganggu kami seperti yang kami terima sekarang. memang bermasalah berurusan dengan manusia yang suka membuat perjanjian melalui lidah. bila diminta 'hitam putih' ada sahaja alasan yang dihujahkan. memang dasar manusia tidak boleh menerima kelemahan. ego sungguh. tak malu sungguh bergaduh dengan wanita. citt..!

jadi, pada masa akan datang. kami akan lebih berhati-hati dalam melakukan apa-apa urusan supaya tidak mudah diperdaya. luar setinggan, dalam condo...


Monday, October 4, 2010

Jiwa, Minda & Tubuh yang Sihat

Posted by take5shopOn9 at 8:14 AM 0 comments
Adakah anda sering mengalami tekanan dan kejenuhan dalam hidup?
Apakah anda sering merasakan tekanan yang bertubi-tubi pada diri anda?
Inginkah anda bersikap lebih santai,
tenang dan menikmati apa pun yang sedang anda lakukan?


kehidupan ini akan terasa indah jika kita sihat. orang yang sihat adalah orang yang sihat fizikal, fikiran dan rohaninya. istilah lain body, mind and soul.

apakah ciri-ciri dari orang yang memiliki fikiran yang sihat?
orang yang berfikiran remeh adalah orang yang suka membicarakan mengenai orang lain, terutama mengenai kekurangan dan kelemahannya.

orang yang berfikiran biasa adalah orang yang senang membicarakan kejadian. misalnya, hari ini hujan di sini, ada bencana di sana, ada banjir di sana dan sebagainya.

orang yang berfikiran besar adalah orang yang senang membicarakan idea. mereka membicarakan mengenai cita-cita dan idea-idea yang bernas.

jadi mari kita renungkan, kebanyakkan masyarakat kita membicarakan mengenai apa? tapi secara kasarnya melalui rancangan-rancangan di televisyen, jawapannya jelas. kita senang membicarakan mengenai hal orang lain, bahkan berkali-kali dan berhari-hari...


About Me

My photo
Name It, You Get It Here!

Followers

PERSEMBAHAN BAHASA ISYARAT (MySL)

Loading...
 

...NanA r0cK... Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei