Saturday, July 31, 2010

Terasa

Posted by take5shopOn9 at 10:33 AM 0 comments
terasa jauh walau dekat. haruskah kuteruskan tanpa ketetapan yang nyata. hati sering berkata. benarkah hati. mestikah hati ini kuturutkan. sinar itu makin pudar. jauhnya... bukannya dipisahkan lautan atau benua. kemana dan apakah tujuan perlu diteruskan jika dia berdiam demi alasan yang kadang boleh diterima. aduhai hati. berat sungguh mahu kuterima. aku serahkan semua pada Yang Mengetahui..berilah aku kekuatan dan kesabaran. aku hanya berharap padaMu bagi meneruskan perjalanan hidup ini.

Wednesday, July 28, 2010

Alahai Nyonya

Posted by take5shopOn9 at 9:51 AM 0 comments
macam haram. mujur aku tak berpuasa hari ini. ish kenapalah aku tak melawan je tadi? memang layak kau digelar Si Penjual Telor Angsa. ANNOYING. banggang. bagi untuk aku mencarut hari ini.
semak otak ni woii.. apalah kedekut sangat kau nak duduk bilik tu sensorang. ada kitorang kisah dengan dokumen-dokumen yang ada tu. bukan boleh jual buat duit pun. recycle pun ntah berapa untungnya. ish tak puas hati aku ini.

kau fikir selesa ke 1 meja duduk ber3. memang haram. bukan tak bersyukur. sekurangnya bagi la kebebasan kami nak duduk di mana-mana je. takkan nak melangok tersengguk-sengguk macam belatuk dimeja depan.

tahu lah kau nanti nyonya...

Tuesday, July 27, 2010

Malam

Posted by take5shopOn9 at 12:12 AM 0 comments
malam dingin itu
hatinya sesekali jauh
tiada yang tahu kecuali dirinya

membiarkan manik-manik kecil jatuh
puas rasanya
perlukah menghitung hari itu dengan sendiri

malam itu dan malam sebelumnya
dia tersenyum
gelora jiwa dipendam biar sendiri
umpama si pungguk sentiasa menanti

oh malam
temanilah disetiap lenanya
agar menjadi mimpi indah bukan igaun ngeri membayangi


Monday, July 26, 2010

Have a Break

Posted by take5shopOn9 at 10:12 PM 0 comments
semalam aku nekad menamatkan semua halaman sosial yang ada. sebabnya biarlah aku sendiri yang tahu. makin lama aku melayan semua laman sosial, makin pedih sakit hati ini. aku mahu berehat seketika..

p/s: aku rindu padanya

Monday, July 19, 2010

Antara Kerja & LillahiTaala

Posted by take5shopOn9 at 5:49 PM 0 comments
sabtu lepas berkesempatan ke sebuah pusat rawatan islam di Wilayah Persekutuan. tidak perlu dinyatakan nama pusat ini secara terperinci. pengamal perubatan & pusat perubatan Islam ini boleh dikatakan sedang mengalami gelombang buah mulut orang ramai dan juga memenuhi ruang TV dirumah kalian. kiranya tengah glamer la. walaubagaimanapun sedikit ada rasa terkilan di hati ini selepas mendapatkan rawatan disana. moga Allah mengampuni dosa saya dan pengamal perubatan tersebut. harap apa yang cuba saya sampaikan ini tidak membebani dosa saya dan beliau. hanya Allah yang mengetahui.

sebelum ustaz ini seringkali keluar di kaca TV saya sudah pun mendapatkan buku hasil penulisan beliau berkaitan ilmu sihir dan sebagainya. buku tersebut saya beli ketika mendengar ceramah beliau di sebuah institusi pengajian tinggi. isi kandungan buku tersebut bagus untuk dibaca & sebagai tambahan maklumat yang kurang.

punca saya ingin mendapat rawatan disana kerana baru-baru ini mendapat gangguan. alhamdulillah, gangguan itu hanya beberapa ketika sahaja. tapi atas desakan keluarga (kerana berasa risau jika akan berulang gangguan) mengajak mendapatkan rawatan di pusat perubatan tersebut. jam 1 petang sampai di pusat rawatan, namun sedikit kecewa kerana waktu operasi bermula jam 6 petang. ada catatan menyuruh menulis nama untuk mendaftar. maknanya dah buka pusat itu nanti tak perlu la berebut atau berbaris panjang. sementara menunggu jam 6 petang, singgah berehat dirumah ibu saudara di Kg.Pandan. entah bagaimana, ibu saudara pun ingin mendapatkan rawatan kaki yang sering sakit. bahasa kampungnya, rasa bisa-bisa mencucuk di tapak kaki.

10 min sebelum jam 6 sampai di pusat rawatan. ya Allah..! ramainya manusia kebanyakkan perempuan. ada juga lelaki yang mungkin untuk berubat atau menemani ahli keluarga. pusat rawatan ini beroperasi di bangunan rumah kedai. jadi faham-fahamlah keadaannya, jika dah terlampau ramai. sesak & padat. yang tak sakit pun boleh sakit. apatah lagi yang sakit, bertambah lah penyakit. lebih kurang 15 min menunggu, saya nampak susuk tubuh ustaz yang glamer ni berjalan ke arah pusat rawatan. manis senyumannya. apa lagi, berpusu la orang mengikut ustaz. saya pun tak ketinggalan. sebabnya nak cepat dapatkan rawatan sebab dah penat badan dengan keadaan yang padat.

keadaan dah seperti mahu ke konsert. padat & sesak. mujur lah giliran berubat mengikut nama yang daftar tadi. alamak bagaimana dengan ibu saudara yang tidak berdaftar? saya masuk kan juga diam-diam, lagipun no giliran yang diberi pembantu beliau tidak memberi apa-apa fungsi. group pertama masuk ke bilik bersama ustaz. rasa bertuah juga dapat berjumpa dengan ustaz. maklum la, bukan mudah nak datang & mendapatkan rawatan dengan beliau disebabkan kekangan masanya yang banyak memenuhi undangan kelas & ceramah berkaitan ilmu sihir.

sementara menunggu giliran masuk, tiba-tiba ESP saya berkata. bagaimanakah ustaz membiayai pekerja & dirinya. wah, ada produk keluaran pusat rawatan!. agaknya kene beli ke? saya diam melihat gelagat orang ramai. kebanyakkan yang datang adalah seperti saya (pertama kali). dah la susah hendak mencari lokasi. berkali juga bertanya orang sekeliling. sakit juga hati bertanya, sebab jawapan yang diberi macam la kita ni asal dari tempat yang ditanya (alah dekat depan ni je). sabar lah hati.

sekarang saya duduk betul-betul menghadap ustaz. tenang sahaja mukanya. segan pula bertentangan mata..cewaahhh..saya ingatkan rawatan dilakukan 1 in 1. tapi over 10 in 1. selagi boleh masuk bilik, silakan lah. dalam masa 1 min ceritakan masalah yang kamu alami. masing-masing bercerita point penting sahaja. ustaz mengarahkan ambil 4 botol air zamzam tiap seorang. saya tak ambil sebab dah habis. mujurlah ada bawa air botol yang besar. ustaz mulakan menawar air dengan bacaan al-quran. fasih & lancar sebutan. lebih kurang 10min. ustaz menyuruh minum & sapu air pada bahagian yang sakit. tujuan minum, adalah untuk mengetahui masalah yang dihadapi melalui mimpi. misalnya mimpi dipatuk ular, jatuh dari tempat tinggi, menyusukan anak, melahirkan anak..ish banyak lagi la. lupa nak salin. semua mimpi ada kaitan dengan saka, ilmu sihir, santau, ganguan. senangkan rawatan ustaz. selepas 2 minggu kembali berjumpa usataz untuk rawatan seterusnya. air tadi boleh la di bayar di kaunter luar. sedikit terkejut. owhh kene bayar rupanya.

sangat la terperanjat gila. saya dikenakan bayaran sebanyak RM190. ibu saudara RM155. kakak RM 80. daftar pertama kali dikenakan bayaran. rawatan kali ke-2 dikenakan bayaran separuh dari harga pendaftaran. rawatan kali ke-3, bayaran sama dengan rawatan yang ke-2. rawatan yang ke-4 tidak dikenakan rawatan.

sehingga kini saya asyik terkenangkan peristiwa itu. tidak pernah saya mendengar ada pusat rawatan yang mengenakan dengan sebegitu rupa. bagaimana pada orang yang pertama kali datang dan mempunyai kewangan yang tidak seberapa?

p/s: ya Allah aku berusaha & bertawakal padaMu.

Friday, July 16, 2010

TENDA BIRU

Posted by take5shopOn9 at 6:23 PM 0 comments
tak sengaja lewat depan rumahmu. ku melihat ada tenda biru. dihiasi indahnya jalur kuning. hati bertanya pernikahan siapa....

masih aku ingat lagi, pertama kali lagu ini aku nyanyikan semasa malam kebudayaan (camping sekolah). tiap group mesti hantar wakil untuk adakan live show. aku bukan la wakil group untuk menyanyikan lagu tenda biru. tapi terasa nak menyanyi sambil diiringan alunan keyboard cikgu Apendi. tak sangka rupanya aku mendapat tempat kedua dalam nyanyian tu. ada bakat terpendam ke? kejadian ini berlaku pada tahun 1995. wah lamanya.. dah 15tahun rupanya.

tetiba aku terasa nak nyanyikan lagi lagu ni. ditambah lagi dengan rasa feeling yang mendalam. Selamat Pengantin Baru untuk sahabatku yang dikasihi semenjak yang aku kenali hingga kini, Mohd Ramdan & pasangan.

hubungan kami sangat akrab di sekolah rendah dahulu. orang sekeliling juga faham, jika tidak ada salah seorang pasti tidak lengkap corum. sedikit sebanyak ada rasa yang tersimpan. masa dan keadaan memisahkan jarak kami. bulan mei yang lepas baru dapat bersua kembali, dengan status yang berbeza. dia tunangan seseorang. 9 julai 2010 selamat bergelar suami kepada pasangannya.

p/s: setiap yang berlaku ada hikmahnya. bimbinglah keluargamu menjadi perintis agama Allah.

Thursday, July 15, 2010

loading

Posted by take5shopOn9 at 5:59 PM 0 comments
sangat enjoy kelas G4.4 subjek Teknologi Dalam Pengajaran & Pembelajaran. task mereka hari ini menyediakan sebuah PnP menggunakan bahan 3d yang perlu di masukkan dalam movie maker. ada juga yang terkial-kial dengan arus kemodenan lappy dan teknologi sekarang. kadang kala terfikir, agaknya berapa peratus kita mengetahui atau telah meng'explore' lappy yang sedia ada dari segi semua aspek. takkan setakat tahu on, shutdown, microsoft office tue pun tahu setakat windows je. tapi ada juga yang belum mahir. online? semua tahu. hanya tahu mencari laman sosial.

bila perhatikan pelajar-pelajar di kelas ini, makluman mereka bakal guru dalam 2 tahun lagi. cabaran bagi seorang sekrang ye untuk mewujudkan proses PnP yang menarik. bukan sahaja menggunakan teknologi malahan bahan bantuan mengajar yang lain perlu menarik. sambung kembali.. tetiba rindu pelajar di politeknik Jb. tak dinafikan jika mereka dapat task tadi, mungkin mampu menghasilkan bahan yang baik. maklum la telah diberi pendedahan grafik yang baik. tidak bermakna kelas G4.4 tidak mampu melaksanakan dengan baik.

jadi, teruskan usaha menyiapkan tugasan yang diamanahkan en.amin tadi. minggu depan mesti ada VO (voice over) sebab ada presentation.


p/s: perlu mengasah bakat VO sebab, semenjak kehadiran JBI disini. hampir presentation je aku kene VO. test..test..mic 1,2,3.....

Tuesday, July 13, 2010

Posted by take5shopOn9 at 1:49 PM 0 comments
masa untuk berada di office yang sejuk ini tinggal lebih kurang 30 minit. selepas ini bersiap-siap ke padang bersama-sama student G4.4. tapi langsung tak buat preparation untuk subjek PJ. boleh menjadi kanak-kanak riang di padang petang ni. sekurangnya peluh-peluh jahat yang terkumpul boleh dinyah dari tubuh badanku. walau apa pun, kerja perlu terus. yearhh berbaju kurung hijau serindit di padang yang luas..


==========================================


p/s: mana payung & sunglasess????

About Me

My photo
Name It, You Get It Here!

Followers

PERSEMBAHAN BAHASA ISYARAT (MySL)

Loading...
 

...NanA r0cK... Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei