Monday, July 19, 2010

Antara Kerja & LillahiTaala

Posted by take5shopOn9 at 5:49 PM
sabtu lepas berkesempatan ke sebuah pusat rawatan islam di Wilayah Persekutuan. tidak perlu dinyatakan nama pusat ini secara terperinci. pengamal perubatan & pusat perubatan Islam ini boleh dikatakan sedang mengalami gelombang buah mulut orang ramai dan juga memenuhi ruang TV dirumah kalian. kiranya tengah glamer la. walaubagaimanapun sedikit ada rasa terkilan di hati ini selepas mendapatkan rawatan disana. moga Allah mengampuni dosa saya dan pengamal perubatan tersebut. harap apa yang cuba saya sampaikan ini tidak membebani dosa saya dan beliau. hanya Allah yang mengetahui.

sebelum ustaz ini seringkali keluar di kaca TV saya sudah pun mendapatkan buku hasil penulisan beliau berkaitan ilmu sihir dan sebagainya. buku tersebut saya beli ketika mendengar ceramah beliau di sebuah institusi pengajian tinggi. isi kandungan buku tersebut bagus untuk dibaca & sebagai tambahan maklumat yang kurang.

punca saya ingin mendapat rawatan disana kerana baru-baru ini mendapat gangguan. alhamdulillah, gangguan itu hanya beberapa ketika sahaja. tapi atas desakan keluarga (kerana berasa risau jika akan berulang gangguan) mengajak mendapatkan rawatan di pusat perubatan tersebut. jam 1 petang sampai di pusat rawatan, namun sedikit kecewa kerana waktu operasi bermula jam 6 petang. ada catatan menyuruh menulis nama untuk mendaftar. maknanya dah buka pusat itu nanti tak perlu la berebut atau berbaris panjang. sementara menunggu jam 6 petang, singgah berehat dirumah ibu saudara di Kg.Pandan. entah bagaimana, ibu saudara pun ingin mendapatkan rawatan kaki yang sering sakit. bahasa kampungnya, rasa bisa-bisa mencucuk di tapak kaki.

10 min sebelum jam 6 sampai di pusat rawatan. ya Allah..! ramainya manusia kebanyakkan perempuan. ada juga lelaki yang mungkin untuk berubat atau menemani ahli keluarga. pusat rawatan ini beroperasi di bangunan rumah kedai. jadi faham-fahamlah keadaannya, jika dah terlampau ramai. sesak & padat. yang tak sakit pun boleh sakit. apatah lagi yang sakit, bertambah lah penyakit. lebih kurang 15 min menunggu, saya nampak susuk tubuh ustaz yang glamer ni berjalan ke arah pusat rawatan. manis senyumannya. apa lagi, berpusu la orang mengikut ustaz. saya pun tak ketinggalan. sebabnya nak cepat dapatkan rawatan sebab dah penat badan dengan keadaan yang padat.

keadaan dah seperti mahu ke konsert. padat & sesak. mujur lah giliran berubat mengikut nama yang daftar tadi. alamak bagaimana dengan ibu saudara yang tidak berdaftar? saya masuk kan juga diam-diam, lagipun no giliran yang diberi pembantu beliau tidak memberi apa-apa fungsi. group pertama masuk ke bilik bersama ustaz. rasa bertuah juga dapat berjumpa dengan ustaz. maklum la, bukan mudah nak datang & mendapatkan rawatan dengan beliau disebabkan kekangan masanya yang banyak memenuhi undangan kelas & ceramah berkaitan ilmu sihir.

sementara menunggu giliran masuk, tiba-tiba ESP saya berkata. bagaimanakah ustaz membiayai pekerja & dirinya. wah, ada produk keluaran pusat rawatan!. agaknya kene beli ke? saya diam melihat gelagat orang ramai. kebanyakkan yang datang adalah seperti saya (pertama kali). dah la susah hendak mencari lokasi. berkali juga bertanya orang sekeliling. sakit juga hati bertanya, sebab jawapan yang diberi macam la kita ni asal dari tempat yang ditanya (alah dekat depan ni je). sabar lah hati.

sekarang saya duduk betul-betul menghadap ustaz. tenang sahaja mukanya. segan pula bertentangan mata..cewaahhh..saya ingatkan rawatan dilakukan 1 in 1. tapi over 10 in 1. selagi boleh masuk bilik, silakan lah. dalam masa 1 min ceritakan masalah yang kamu alami. masing-masing bercerita point penting sahaja. ustaz mengarahkan ambil 4 botol air zamzam tiap seorang. saya tak ambil sebab dah habis. mujurlah ada bawa air botol yang besar. ustaz mulakan menawar air dengan bacaan al-quran. fasih & lancar sebutan. lebih kurang 10min. ustaz menyuruh minum & sapu air pada bahagian yang sakit. tujuan minum, adalah untuk mengetahui masalah yang dihadapi melalui mimpi. misalnya mimpi dipatuk ular, jatuh dari tempat tinggi, menyusukan anak, melahirkan anak..ish banyak lagi la. lupa nak salin. semua mimpi ada kaitan dengan saka, ilmu sihir, santau, ganguan. senangkan rawatan ustaz. selepas 2 minggu kembali berjumpa usataz untuk rawatan seterusnya. air tadi boleh la di bayar di kaunter luar. sedikit terkejut. owhh kene bayar rupanya.

sangat la terperanjat gila. saya dikenakan bayaran sebanyak RM190. ibu saudara RM155. kakak RM 80. daftar pertama kali dikenakan bayaran. rawatan kali ke-2 dikenakan bayaran separuh dari harga pendaftaran. rawatan kali ke-3, bayaran sama dengan rawatan yang ke-2. rawatan yang ke-4 tidak dikenakan rawatan.

sehingga kini saya asyik terkenangkan peristiwa itu. tidak pernah saya mendengar ada pusat rawatan yang mengenakan dengan sebegitu rupa. bagaimana pada orang yang pertama kali datang dan mempunyai kewangan yang tidak seberapa?

p/s: ya Allah aku berusaha & bertawakal padaMu.

0 comments:

About Me

My photo
Name It, You Get It Here!

Followers

PERSEMBAHAN BAHASA ISYARAT (MySL)

Loading...
 

...NanA r0cK... Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei